Drömmar och mardrömmar om ryska revolutionen

Foto: Alexandr Ivaniuk

Det är med en explosion av intryck som Teater Albatross presenterar den ryska revolutionen på Aliasteaterns källarscen i Stockholm. Ord, sång, musik och inte minst visuella effekter och rekvisita varvas i Robert Jakobssons enmansföreställning, som trots att den bara håller på en knapp timme tar ett fast grepp om revolutionens drömmar och mardrömmar.
Det börjar med hopp om att en bättre värld är möjlig, och vi dras med i den revolutionära extasen när Lenin återvänder till Ryssland och håller sitt berömda tal på Finländska järnvägsstationen 1917. Senare övergår förhoppningarna i förskräckelse med Stalins terror och de gamla revolutionärerna förpassas till Gulag av dem som tidigare var emot revolutionen.

Referenserna är många, och den som inte är insatt i Sovjet­unionens historia har nog svårt att hänga med ibland, men det är å andra sidan så många intryck att ta hem av föreställningen att man nog får ut en hel del av den ändå.
Robert Jakobsson väver även in sin egen historia som ung i Göteborg 1968, där olycklig kärlek övergår i ett politiskt uppvaknande, men också en förtvivlan över det dogmatiska tänkande som formade många av hans generationskamrater.
Och lika plötsligt som det började är det över. Efter en veckas utsålda framträdanden är det slutspelat för den här gången i Stockholm, men håll utkik om teatern dyker upp på andra håll nära dig.

Per Leander

 

TEATER
1917 – När klockorna stannade

Regi: Peter Jägbring och Robert Jakobsson
Scenografi:  Åsa Lieberath och Kirill Diomchev