Handels varslar om strejk mot tågmatsleverantör

Handels avtalssekreterare Per Bardh. Foto: David Bicho

▶ Handels och Hotell- och restaurang är överens om att byta avtal

▶ Bolaget Train Logistics vill inte erkänna Handels kollektivavtal

▶ Sådan konflikt hotas inte av framtida strejkrättsinskränkningar

Handels har varslat om strejk mot företaget Train Logistic i Göteborg med kravet om att få teckna ett kollektivavtal. Bolaget, som levererar mat åt bland annat SJ-tågen, hävdar å sin sida att man redan har ett kollektivavtal med Hotell- och restaurang, ett avtal som är billigare för arbetsgivaren.
Men nu har de båda facken Handels och Hotell- och restaurang kommit överens om Handels ska organisera arbetarna, eftersom det inte handlar om restaurangverksamhet utan försäljning och lagerhållning. Men bolaget Train Logistic vill inte gå med på att teckna nytt kollektivavtal med Handels, varför Handels nu varslar om strejk.

Internationalen har talat med Per Bardh, avtalssekreterare på Handels, som förklarar situationen.
– Vi har blivit överens med Hotell- och restaurang som har avtal med Train Logistic idag om att det avtalet inte är tillämpligt eftersom verksamheten är av den karaktär att man har lager och försäljningsverksamhet. Vi har därför tillsammans med Hotell- och restaurang sett till att medlemmarna organiseras i Handels, och nu för vi förhandlingar med bolaget om att vi vill teckna ett kollektivavtal. Men bolaget anser redan att de har ett tillämpligt avtal med Hotell- och restaurang och vill inte byta till vårt, säger han.
Vid en första anblick framstår det här som ett exempel på en konflikt som skulle bli förbjuden framöver, om arbetsmarknadsparternas förslag om inskränkningar i strejkrätten röstas igenom av riksdagen nästa år. Det ger nämligen arbetsgivaren friheten att teckna avtal med vilken fackförening som helst över huvudet på arbetarna, samtidigt som det hindrar arbetarna från att strejka för det kollektivavtal de vill ha. Men den här gången är det snarare tvärtom, förklarar Per Bardh.
– Det finns ett huvudavtal mellan alla centralorganisationer på den fackliga sidan, och arbetsgivarsidan. Och det säger att om vi är fackligt överens om att ett visst avtal inte är tillämpligt och ett annat passar bättre, så kan vi kräva det och använda stridsåtgärder som ett vapen för att få avtal.

Problemet uppstår om facken inte är överens om vilket avtal som ska gälla. (Som i Göteborgs hamn, där Hamnarbetarförbundet organiserar majoriteten av arbetarna och vill ha ett eget kollektivavtal, men där arbetsgivaren och Transport har slutit avtal.) Men så länge båda de berörda facken har kommit överens, så finns det inget som hindrar den fackförening som vill ha kollektivavtal att gå ut i strejk för det.
– Huvudavtalet säger att arbetsgivare måste acceptera om ett fack och ett annat fack är överens om vilket avtal som är tillämpligt. Om två fack är oense även inom ramen för en centralorganisation, då är det inte tillåtet att strejka, och det har det inte varit tidigare heller, säger Per Bardh och tillägger:
– Det här är en strid som vi skulle ha tagit i vilket fall som helst, både före och efter en sådan lagändring.

Vad har ni varslat om för åtgärder?

– Vi tar ut arbetsplatsen i Göteborg med tio stycken anställda i konflikt den 5 december. Till att börja med, säger Per Bardh.

Per Leander