Transport sätter käppar i hjulet för ett trepartsavtal

Strejkvakten utanför Port 4 när strejken började i januari. Foto: Hamn4an

► Hamn4an hoppas att Transport ska bli mer tillmötesgående

Konflikten i Göteborgs hamn fortsätter. I början av veckan strandade förhandlingarna mellan fackförbundet Hamn4an och arbetsgivaren APM Terminals, då fackföreningssidan tackade nej till medlarnas bud.
– Hamnarbetarförbundet har tyvärr tvingats konstatera att det kollektivavtalsförslag som medlarna själva lagt fram rentav innebär en försämring för Hamn4an jämfört med det tidigare medlarbudet om ett rent hängavtal. I det nya förslaget anges till exempel uttryckligen att Hamn4an skulle avtala bort centrala regler i Medbestämmandelagen (MBL). Någon klarlagd rätt för Hamn4an att utse skyddsombud finns inte heller i avtalstexten och en sådan central fråga som arbetsmiljön lämnas fortsatt helt öppen för motsättningar och bråk, skriver Hamn4ans ordförande Peter Annerback i ett pressmeddelande.

Konflikten grundar sig nämligen i att Hamn4an, som organiserar majoriteten av hamnarbetarna i Göteborg, vill bli erkända som den fackförening som representerar arbetarna i hamnen och bör få förhandla för dem. Arbetsgivaren har hela tiden avvisat detta, med hänvisning till att man har avtal med det LO-anslutna Transportarbetarförbundet.
Det som dock såg ut att kunna ha blivit en ljusning på konflikten, var enligt medlarna, att arbetsgivarna nu verkar villiga att teckna ett trepartsavtal med Hamnarbetarförbundet och Transportarbetarförbundet.
– Detta är en nyhet för Hamn4an som fackföreningen ser mycket positivt på, eftersom det skulle vara en långsiktig lösning på avtalsfrågan i Göteborgs containerterminal och kanske även andra svenska hamnar, kommenterar Peter Annerback.

Men nu sätter istället Transportarbetarförbundet käpparna i hjulet för en sådan lösning.
– Hamnarbetarförbundet har all rätt att företräda sina medlemmar. Men det går inte att bara komma in och säga att nu vill vi dela på det avtalet som ni har. Om man verkligen vill påverka kollektivavtalet och villkoren på arbetsplatsen går man med i det förbund som har kollektivavtalet, säger Lars Lindgren, ordförande i Transport, till Göteborgs-Posten.
Han tillägger kritiskt att han tycker att både Hamn4an och APM Terminals har tagit den här konflikten för långt.
– De är ju fatalister båda två, så någon dör väl antagligen. Jag ser ingen lösning, för ingen av dem har någon som helst avsikt att backa, menar Lars Lindgren.

Hamnarbetarförbundet ser det dock inte som att allt är kört.
– Det är givetvis beklagligt att en fackförening (Transport) som organiserar en liten minoritet av hamnarbetarna i Göteborgs hamn förkastar en gemensam avtalskonstruktion tillsammans med majoritetsfacket. Från Hamnarbetarförbundets sida finns det dock ingen anledning att lägga någon prestige i detta, utan förbundet hoppas istället på ett förändrat ställningstagande från Transports sida framöver, säger Hamn4ans ordförande Peter Annerback i sitt pressmeddelande, och tillägger:
– Hamn- och Stuveriavtalet löper ut i vår, vilket möjligen skulle kunna innebära nya öppningar.

Per Leander