Angående Nobelpriset i litteratur

08 oktober 2014

Förstasidan, Kultur, Kulturkrönika

Trots att allt som snurrar i tankarna är krig och katastrofer – IS intåg i Kobane och det fruktade massmordet på kurder, ebolaepidemin i Västafrika, och massgraven i Mexiko som förmodas vara saknade studenter – så är det ändå, återigen, dags att skriva några ord om något så förhållandevis trivialt som tillkännagivandet av vem som ska få Nobelpriset i litteratur.
Om det nu blir Haruki Murakami, en av deEmma Lundström. Foto: Jonatan Johansson förutspådda favoriterna, så kan han väl tänkas vara värd det bara för sin intensitet och sitt avskalade allvar och möjligheten han har gett oss att få kliva in i böcker som The Wind-Up Bird Chronicle och Norwegian Wood. Även om kvinnoskildringarna ofta glappar.

Murakami är född 1949, i efterdyningarna av andra världskriget. Hans böcker har översatts till femtio olika språk och han har hyllats som en av samtidens främsta romanförfattare. Undertecknad tror att det kommer sig av hans surrealistiska vridning på saker och ting och hans starka, men aldrig överdrivna melankoli. Böckerna doftar ofta ensamhet och en stark känsla av att inte passa in, att vara annorlunda. Med tiden har de gått från att beskriva det individuella mörkret till att beröra samhällets och historiens mörker.
Haruki Murakami började sin skrivargärning först som 29-åring. Innan dess drev han en jazzklubb.

Men nu blir det ju kanske inte alls Murakami, åtminstone inte enligt bettingbolagen, utan den kenyanske författaren Ngũgĩ wa Thiong’o som blev övertygad marxist under studietiden och har en son som vuxit upp i Sverige. Möjligen ett bättre val, det blir till att läsa hans böcker för att ta reda på det. Även om det nu kanske ändå inte heller blir Ngũgĩ wa Thiong’o utan amerikanska Joyce Carol Oates som får priset. Hon har ju skrivit väldigt många, väldigt bra böcker, så det vore inte mer än rimligt. Hon är värd det, liksom de andra. Liksom väldigt många fler. Om vi nu ska hålla på med detta märkliga att mäta litteraturens värde i ekonomiska termer och sätta författarna på skalor där de är mer eller mindre värda att få bli utvalda till att ta emot galet massa pengar för sin skapande kraft.

Emma Lundström

, , ,

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.