Stockholm: Borgarna tjuvstartar med Förbifarten

10620056_10152753405317697_4561434035265936604_o
BILD: Protester mot Förbifarten. FOTO: Planka.nu

INRIKES. ”Bye Bye Förbifarten” står att läsa på Moderaternas valaffischer i huvudstaden, där det påstås att Socialdemokraterna om de vinner valet kommer att stoppa bygget av den gigantiska nya motorleden Förbifart Stockholm.
För säkerhets skull tjuvstartade därför borgarna med bygget av motorvägen i tisdags, trots att alla beslut om bygget ännu inte är tagna och flera rättsprövningar återstår. Till Sveriges radio kommenterade Socialdemokraternas Stefan Löfven kuppen med att: ”Förbifart Stockholm är i farten redan. Projektet är startat, vi ska inte avbryta ett samhällsinvesteringsprojekt.” Så mycket för propagandan på Moderaternas valaffischer.

Vänsterpartiet däremot har nu JO-anmält tjuvstarten av motorvägsbygget.
– De juridiska prövningar som är kvar att göra är så grundläggande att Trafikverket inte kan utgå ifrån att Förbifart Stockholm över huvud taget kommer att kunna byggas så som nu planeras. En tidig byggstart kan bli dyr för skattebetalarna, eftersom arbeten påbörjas som i ett senare behöver återställas, säger partiets miljöpolitiske talesperson Rikard Warlenius i ett pressmeddelande.
Vänsterpartiet vill i sin anmälan att JO ska utreda om den tidigarelagda byggstarten hänger samman med politiska påtryckningar om att komma igång med Förbifart Stockholm innan valet i september.

Det påkostade motorvägsbygget kritiserar också från många håll ur både samhällsekonomisk och miljöpolitisk synpunkt.
– Om dessa pengar gick till kollektivtrafiken skulle vi få bättre luft, klara klimatmålen och få en snabb, billig och bekväm trafik. När Stockholmarna i upprepade opinionsmätningar fått välja om pengar skall gå till vägar eller kollektivtrafik är det alltid majoritet för det senare, säger Göran Folin från Jordens Vänner, i ett pressmeddelande.
– Förr hette den Västerleden och Kungshattsleden, nu kallas den felaktigt förbifarten. Men då liksom nu är den främst tänkt för att välbetalda män skall köra i varsin bil till jobbet. Det kanske passade i Stockholm 1950 men inte i en modern storstad 2014 och ännu mindre 2020, säger Göran Folin.

Per Leander

,

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.