Narek fick asyl till sist

25 juni 2014

Förstasidan, Inrikes, Nyheter

Narek Aghajanyan

– Vi är ännu helt förvirrade, lyckliga och förvirrade. Barnen undrar varför vi gråter. Men det är ju av glädje.
Till sist, efter fyra år, medgav Migrationsverket: den armenske konstnären Narek Aghajanyan har asylskäl. På måndagen kom beskedet till det lilla samhället Mehedeby där Narek med hustrun Lilit och de båda barnen Mari och Carl har levt sedan ett par år tillbaka som “gömda” flyktingar. Eller inte särskilt undangömda, utan egentligen helt öppet och stridbart hos den f d kulturredaktören på Dagens Nyheter, Arne Ruth och Haideh Daragahi.
– Det är en fantastisk seger, berättar Arne Ruth som outtröttligt bombarderat myndigheterna med grundliga sakgenomgångar av Nareks asylskäl och Migrationsverkets hafsiga och illa grundade avslag.
– Migrationsverkets nya beslut handlar inte egentligen om nya humanitära omständigheter utan om att Narek beviljas politisk asyl på den grund vi hela tiden hävdat.

Det var i juli 2011 Internationalen uppmärksammade Narek Aghajanyans fall. Narek med familj levde då på flyktingboende i Ljusne efter att ha flytt Armeniens huvudstad Jerevan året innan. Den då 30-årige konstnären, med flera internationella utställningar bakom sig, hade 2010 förberett en utställning i Jerevan till minne av demonstranter som 2008 dödats av polis i samband med protester mot valfusk. Men minnesutställningen hann aldrig komma till stånd. Civilklädd polis trängde sig in i ateljen, slog sönder konstverken och hotade Narek till livet. Tillsammans med gravida hustrun Lilit lyckades Narek ta sig till Sverige där dottern Mari föddes i flyktingboendet.
Internationalen träffade konstnären i samband med en utställning i Ljusnes gamla kraftstation 2011. Hans väldiga målning “In the middle of nothing”, drog till sig uppmärksamhet med schakaler på jakt bland fängelsehålor och en barnvagn på väg mot längtande och hoppfullt ljus. “Min biografi”, menade Narek den gången.

Men hoppet dog, Narek fick avslag från Migrationsverket och ett beslut om utvisning. Familjen tvingades lämna Ljusne hals över huvud. Budkavlen gick på socialistiska mejllistor och goda kamrater i Eskilstuna gav tak över huvudet och skyddat boende. Efter en tid kunde den lilla familjen resa vidare till vänner i Norduppland. Där öppnade Arne Ruth och Haideh Daragahi bokstavligen dörren till ett gammalt missionshus som bostad åt familjen och atelje åt Narek. Den följande tiden blev fylld av ihärdiga överklaganden och opinionsbildning men också av en vidgad familjegemenskap i Mehedeby, en ny liten pojke och flera konstutställningar i både Gävleområdet och Stockholm. Nareks senaste utställning i Gävle i våras behandlade just Migrationsverket.

Arne Ruths och Narek Aghajanyans envisa kamp för att även bildkonstnärer ska räknas in i försvaret av “det fria ordet” och kunna betraktas som politiska flyktingar väckte ökande uppmärksamhet och vann stöd både i Sverige och internationellt. Gävle kommun beslutade för en tid sedan att utvidga fristadsbegreppet till att även gälla förföljda bildkonstnärer vilket gav hopp åt Narek, men överklagades av moderaterna.
Nu finns dock chans för någon annan bildkonstnär på flykt att få skydd i Gävle. För Narek och hans familj är just den kampen över och en ny fas i livet kan inledas.
– Men först ska vi fira detta med alla våra vänner som gett oss så mycket stöd, säger Narek, ännu omtumlad av segern efter alla år av hopp och förtvivlan.

Håkan Blomqvist

,

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.