Bada i galla, Don Charney

Jag kräks på Don Charney, VD för klädföretaget American Apparel. På allvar. Kräks. När han försvarar sig i radio inför ny kritik motEmma Lundström. Foto: Jonatan Johansson företagets sexistiska reklambilder, som visar på en djupt obehaglig kvinnosyn. Kräks. När han säger att den unga kvinnan – som i dagarna gått ut med att hon som 16-åring, under sin tid som anställd på American Apparel, blev sexuellt utnyttjad av två äldre personer inom företaget – bara är sensationslysten. Kräks. På hans själbelåtna röst när han säger att ”hon valde att vara en del av företaget”, med vilket han menar: ”hon har bara sig själv att skylla”. Kräks. När han säger att alla andra gör det, så varför klanka ned på oss. Alltså: alla andra har sexistisk reklam. Alla andra visar upp unga tjejer och kvinnor som sexobjekt som helst ska se ut som om de har utsatts för något övergrepp. Alla andra gör så att unga tjejer tror att de inte har rätt att säga nej. Att de inte har rätt till sina egna kroppar. Att de inte har rätt till sig själva.
Jag kräks på att Don Charney är nöjd över att medierna fångar upp kritiken, väl medveten om att negativ uppmärksamhet inte alls är dåligt för företaget, utan snarare leder till ökade försäljningssiffror. Kräks på att det, varje gång jag går förbi American Apparels skyltfönster, känns som om vi inte kommit någon vart. Att allt vi gör är att slå oss blodiga mot patriarkala strukturer som hånskrattar och tar ett foto till.

Emma Lundström

, , , , , ,

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.