Snålhet bakom tågolyckan i Stockholm

13 november 2013

Förstasidan, Inrikes, Nyheter, Stockholm

Tag tåget

Det godståg som i tisdags körde ur spår i södra Stockholm lamslog järnvägstrafiken i hela Sverige. Sträckan där olyckan inträffade, mellan Södra station och Centralstation, är Sveriges mest trafikerade och därmed också den mest sårbara järnvägspunkten. Därför, kan man tycka, borde underhållet av denna korta sträcka vara prioriterat, men så är inte fallet.
Redan i somras varnades det för bristande säkerhet vid ”getingmidjan”, som sträckan kallas. Och efter olyckan har en järnvägsarbetare gått ut i radio och berättat att man i brist på riktigt underhåll har fått gå med hammare och spik för att plåstra om de allt mer utslitna rälsen. ”Är det så att man behöver slå in femhundra infästningspunkter på en kilometer så säger det att man inte har kontroll på spåren längre. Till slut kan man få haveri”, säger han.

Olyckan hade alltså kunnat undvikas, men girighet gick före varningsklockor och allmänt förnuft. Lyckligtvis blev det inga dödsoffer denna gång, eftersom det inte var ett persontåg utan ett godståg som körde omkull. Och lyckligtvis var godsvagnarna inte lastade med något explosivt eller miljöfarligt. Det kunde ha gått mycket, mycket värre.
Men snålheten straffar sig självt, för det kaos som olyckan nu har skapat blir dyrare för samhället än vad det skulle kosta att hålla med regelbundet underhåll av spåren. Det är bara tragiskt att vanliga människor blir lidande av inställda tåg och förseningar.

Per Leander

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.