”Allt vi begär är tryggare anställningar”

18 juni 2013

Förstasidan, Nyheter

Buss- och tågpersonal går ut i strejk för tryggare anställningar. Allt fler anställda mister jobbet varje gång deras verksamhet tas över. ”Om arbetarna förlorar strejken kommer de otrygga anställningsformerna att slå igenom generellt i hela samhället.”

Midsommartrafiken kan lamslås i hela landet när Seko och Kommunal tar ut sina medlemmar på bussar, pendeltåg och T-banetåg i strejk, efter att medlingen mellan fack och arbetsgivare tycks ha misslyckats.
Arbetarna kräver bland annat bättre rastmöjligheter och en löneökning enligt LO:s redan fastslagna märke på 6,8 procent över tre år.

Men allra viktigast är frågan om anställningstrygghet och hur personalen riskerar att sparkas varje gång en ny entreprenör tar över deras verksamhet. Något som blivit allt vanligare den senaste tiden.
– Det är ett stort problem. Alla blir uppsagda och får söka om sina jobb, säger Peter Boström, medlem i Kommunal och bussförare i Södertälje.

Internationalen har pratat med en person som på detta sätt nyligen förlorade sitt jobb som billjettkontrollant i Stockholms tunnelbana. Han vill vara anonym men berättar att han var en av de 63 anställda som fick gå när hans jobb, som tidigare låg under företaget Securitas, togs över av entreprenören ISS efter en upphandling i december 2012.
– Endast 12 av 62 fick jobba kvar. Runt 85 procent av arbetsstyrkan försvann, säger han och berättar att han, liksom de flesta andra, fortfarande är arbetslös.
–  För oss som är  femtiofem­plus, blir det ännu svårare att få nytt jobb, på grund av ålders­rasismen.

Han berättar att arbetsgivaren dessutom ibland hittar på nya yrkeskategorier för att lättare kunna säga upp personal. För hans del hittade den nya ledningen på att det förutom biljettkontroll även skulle göra annan informations- och kontrollverksamhet, vilket var en skenmanöver för att få det till ett ”nytt yrke” och slippa genomföra personalövertagande.
– Det är fullständigt vansinnigt. Det var ju samma jobb, i grunden är inget förändrat.

Han berättar att när han och hans kamrater fick gå i december förra året, fanns det stort missnöje bland tunnelbanans alla anställda, inte bara de just då drabbade biljettkontrollanterna. Tunnelbaneförarna ville sympatistrejka, säger han, men det gick ju inte. Därför välkomnar han nu att Kommunal och Seko går ut i strejk.
– Vi hoppas också att vi får rätt i efterhand genom den här strejken, säger han.
– Jag hoppas att strejken kommer att svida för arbetsgivarna. Nu gäller det bara att vrida om kniven, säger han.

– Jag säger inte att det är synd om mig. Det är inte av personliga skäl jag är arg. För det här borde engagera alla. Det handlar om hela samhället och vilken typ av samhälle vi vill ha, säger han och påpekar att om arbetarna förlorar strejken kommer de otrygga anställningsformerna att slå igenom generellt.
– I slutändan är det politik det handlar om och den här högervridningen av samhället, säger han.
– Allt vi begär är trygga anställningar. Vi ställer inga omöjliga krav. Vi vill bara ha lugn och ro på jobbet utan att ständigt behöva ängslas över att få gå vid nästa upphandling.

Tillbaka till bussföraren Peter Boström, som inte vill spekulera i hur det kommer att gå, men som säger att det var en god stämning när arbetskamraterna förbereder sig för att gå ut i strejk.
– Vinner vi så att vi får bättre anställningsskydd så kommer vi sätta ny praxis. Det kan påverka även sjuksköterskor och andra arbetsgruppers situation, säger han.

Per Leander

,

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.