Att putsa en sprucken fasad

Fyra miljoner för en ny logga och ett nytt typsnitt. Ursäkta mig, Stockholms Stad, men det är inte okej. Inte någonstans. Ni borde skämmas. Att låta ett PR-företag ta fram en ny grafisk profil och betrakta det som en ”väl vald investering eftersom kommunikationen är en så viktig del av vår verksamhet” (DN 4/5-13), samtidigt som det inte finns några pengar till välfärd, till vård, skola och omsorg, det är bara fult och skavande.
”Tydlighet” är ledordet för satsningen. Tydlighet…
Känns lite som att beslutsfattarna i Stockholms Stad har tagit ordet och förringat det till oigenkännlighet. Ett tydligt typsnitt för fyra miljoner är i det här fallet som ett extra lager puts på en vägg som krackelerat och är redo att braka samman, närsomhelst. Extra puts på ett fuskbygge som sägs vara till för oss alla, en politik som sägs ge alla lite mer i plånboken, sägs värna om välfärden, men som i själva verket underminerar allt som har med ett demokratiskt välfärdsbygge att göra.

Om det är meningen att det nya typsnittet tydligare ska förmedla det som faktiskt sker, klargöra den politik som ökar klassklyftorna till ett gap, som står för nedskärningarna i förorten, privatiseringarna av det allmänna, renoveringarna som ger chockhöjda hyror och jagar människor från sina bostäder, ja då kanske det finns en viss mening med det.
Alltså om det nu hade handlat om ärlighet.
Men det handlar ju aldrig om det utan som vanligt i den nya tiden bara om PR. Om att sälja in. Värna om en yta som döljer ett sjabbigt inre – det nyliberala projektet där ingen förväntas ta hand om de svaga, alla förväntas vara sin egen lyckas smed, kosta vad det kosta vill för gemenskapen och solidariteten mellan människor.

Ett nytt typsnitt för fyra miljoner kan inte hjälpa de som styr Stockholms Stad att vinna alla de väljare som har sett konsekvenserna av detta nyliberala projekt, denna de stora samhällsklyftornas politik.
Och som ni kanske märker har jag satt ett motto även för den här lilla texten: övertydlighet. För att riktigt skruva in ett budskap som redan är så tydligt det kan bli.

Emma Lundström

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.