Hotet hänger över Volvo i Umeå

Volvo har en ny organisation. Kraven på att effektivisera verksamheten är höga. Det ska sparas på produktionssidan, trots att det går bra för företaget. Nu aktualiserar Volvo lastvagnar sina planer på att flytta monteringen från Umeå till Tuvefabriken i Göteborg. En flytt som skulle innebära att de 500 anställda i Umeå förlorar jobbet, och betydligt fler i entreprenörsleden.
Det var i måndags som arbetarna och facket fick beskedet om att utredningen påbörjats. När vi når Jan-Olov Carlsson, klubbordförande på IF Metall i Umeå, under onsdagen är han arg:
– Det handlar om girighet. Bakgrunden i korthet ju är att det är ett företag som tjänar bra men som vill tjäna ännu mera och därför har bestämt sig för att öka vinstmarginalen. Det är därför man startar den här utredningen.

2009 genomfördes samma typ av utredning, men då var det lågkonjunktur och beslutet blev att inte genomföra planerna. De blev uppskjutna.
Jan-Olov Carlsson menar att fackets bild är att Volvo lastvagnars montering i Umeå är en väl fungerande verksamhet och att det betyder mycket. Att det inte bara kan vara vinsten som styr. Facket tolererar inte företagets motiv att genomföra flytten bara för att tjäna ännu mer pengar. Inte när det drabbar över 500 arbetare:
– Det säger vi blankt nej till. Det är en girighet som inte är acceptabel.

Hur känns det då för dem som arbetar på fabriken i Umeå? Hur tas ett sådant besked emot och vad får det för omedelbara konsekvenser på golvet?
– Fabriken är i fullständig oro. Alla bara frågar sig hur det här kommer att drabba dem. Kommer de att beröras av uppsägningarna? De upplever det som att det redan är ett beslut, inte en utredning, säger Jan-Olov Carlsson och berättar att det påminner om 2009. Då blev 1067 personer uppsagda. Det är knappt fyra år sedan. Många av dem som blev uppsagda då är i arbete igen.
– Nu har ju inte folk gått hem gråtande, som då, men det är samma känsla. Det är en förskräcklig repris på det vi redan har upplevt: det värsta som kan hända.
Han menar att det är en sak med de unga, visstidsanställda, de har inte satt allt hopp till Volvo, men många av dem som kommer att drabbas har jobbat kanske tio-tolv år, har tänkt sig att stanna resten av livet:
– 500 personer på en fabrik. Det går inte nog att beskriva hur hårt det slår i en människa liv.

Jan-Olov Carlsson förklarar att det inte bara rör sig om några jobb, det är stora delar av arbetsmarknaden i Umeå som försvinner, och ingenting kommer istället. Och de som förlorar arbetet möts av ett urholkat välfärdssystem och en gravt försämrad a-kassa:
– För dem som tar besluten handlar det här bara om några siffror, där vi befinner oss rör det sig om enskilda katastrofer. De flesta vet att de kommer att hamna rakt ut i långvarig arbetslöshet.

Men den nu påbörjade utredningen kommer inte att leda fram till ett beslut som innebär slutet för monteringen i Umeå, åtminstone inte om facket får bestämma. Inte utan motstånd:
– Det har inte inträffat än och vi tänker inte låta det inträffa. En kamp kan man inte börja med att ge upp. Vi har argumenten.

Emma Lundström

, , ,

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.