Thermidor mot Robespierrepriset

25 februari 2013

Debatt, Förstasidan, Kultur

Efter oräkneliga hatkrönikor i borgerliga tidningar mot Leninpriset och dess pristagare, i år deckarpionjären Maj Sjöwall, kommer nu en attack mot Robespierrepriset, som uppkallats efter den store franske revolutionären från 1789. Men medan Maj Sjöwall, som har retat den svenska borgarklassen ända sedan sextiotalet, framställs som ett blodtörstigt monster för att hon tar emot det av Jan Myrdal instiftade radikala kulturpriset uppkallat efter Lenin, handlar det i Gabriela Pichlers fall mera om att framställa henne som dum.

Den 32-åriga Gabriela Pichler tilldelas Robespierrepriset, den mindre varianten av Leninpriset, för sin debutfilm Äta, Sova, Dö. På Dagens Nyheters ledarsida (20/2) ojar sig därför ledarskribenten Annika Ström Melin över Gabriela Pichler som den okunniga lilla flickan som borde läsa på bättre: ”Hon kanske inte vet vilken huvudroll Robespierre spelade när franska revolutionen förvandlades till ett skräckvälde?”

Men Gabriela Pichler borde också veta hut och framför allt veta sin plats, menar Annika Ström Melin. För Maj Sjöwall har ju karriären bakom sig och kan därför ta emot Leninpriset på ålderns höst utan att riskera något. ”Värre är det för Gabriela Pichler, vars framgång bygger på en enda film” skriver Annika Ström Melin och hotar med att det borgerliga mediaetablissemanget nog kan sätta stopp för hennes karriär om hon inte tar avstånd från Robespierre.

I slutändan handlar det nog inte så mycket om det ”fruktansvärda” i att Robespierre lät halshugga Frankrikes kung för över 200 år sedan, utan mer om att det borgerliga mediaetablissemanget inte vill att Gabriela Pichler ska göra flera filmer om det nya svenska klassamhället.

Per Leander

, , , , ,

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.