Pilsnerfilm om antinazist

07 december 2012

Film, Förstasidan, Kultur

Jesper Christensen som Torgny Segerstedt.

Jesper Christensen som Torgny Segerstedt.

 

 

Redan från början är jag lite misstänksam mot filmen om Torgny Segerstedt, chefredaktören på Göteborgs handels och sjöfartstidning som skrev kritiskt om Hitler vilket ogillades av etablissemanget både i Sverige och Tyskland. Att filmen skulle bli ytterligare ett steg i borgarnas historieförfalskning i stil med Moderaternas påstående att de införde demokratin i Sverige. Inte att Segerstedts antinazism skulle vara falsk, han förtjänar all heder för sin kritik mot Hitler och svenska statens undfallenhet mot Nazityskland. Men att man med Segerstedtfilmen vill lyfta fram och popularisera något så ovanligt som en borgerlig antinazistisk skribent, samtidigt som man tiger om till exempel socialisten Ture Nerman som förföljdes betydligt hårdare för det han skrev om Hitler vid samma period i sin tidning Trots Allt!

Men Jan Troells Dom över död man blir absolut ingen hyllningsfilm till Torgny Segerstedt, inte ens i den mån han förtjänar det. För det är svårt att ta den här stolliga gubben som hela tiden ser spöken på allvar. Inte ett, inte två, utan tre spöken dyker upp och leker med stackars Segerstedt som skjuter vilt med sin pistol i tomma luften. Att filmen är svartvit är väl tänkt att sätta tidsandan från 40-talet, men förstärker bara känslan av pilsnerfilm (med tillhörande slapstickhumor).

Pilsnerfilmskaraktärerna framträder också i de överdrivet utstuderade porträtten av Per Albin Hansson och kung Gustav V. Och aldrig har jag sett Pernilla August spela över på det här sättet. Lorrystjärnan Ulla Skoog är svår att ta på allvar annat än som komiker, vilket hon också förblir i den här filmen. Fast när hon dör och återuppstår som ett glatt vinkande spöke som sjunger med i brittiska nationalsången så är det inte roligt utan bara larvigt.

Filmens dramatiska höjdpunkt, med polisens tillslag för att försöka stoppa utgivningen av Segerstedts tidning, framställs också i komedins anda. Det är så synd. Att en så dramatisk och politiskt spännande tid i modern svensk historia inte tas på allvar.

Per Leander

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.