Kultur för alla?

02 oktober 2012

Förstasidan, Kommentar, Kultur

http://www.flickr.com/photos/73807667@N02/8021411206/

Gallerian. Foto: Alex f

Mellan den 26 september och den 11  oktober är det meningen att Stockholms största kulturscener ska inta köpcentret Gallerian mitt i centrala stan. Meningen är att folk i gemen ska få smaka höstens kulturutbud, som annars, enligt statistik från SOM Institutet (Samhälle, Opinion och Medier) vid Göteborgs universitet, mest bara når högutbildade ungdomar med ekonomi. I pressmeddelandet från Gallerian står det bland annat att ”Kulturlivet är således långt ifrån tillgängligt eller prioriterat i alla samhällsgrupper. De välkända, etablerade kulturinstitutionernas medverkan i Premiärdagarna når nu för första gången ut till en mycket bredare publik som inkluderar alla shoppande stockholmare som träffas, umgås och spanar in det senaste höstmodet i Gallerian.”
”Kulturlivet” alltså, bara ungdomar som tar del av det, alltså… och nu ska det nå ut till alla shoppare som inte tar del av ”kulturlivet” vanligtvis, alltså.

Visst, det är delvis en god idé. I denna tid av konsumtionshets. Av att trösta den växande rädslan i ett alltmer kyligt samhällsklimat där trygghetsnäten bryts ner bit för bit för varje ny nedskärning, varje ny privatisering. Denna tid av tidningar som lägger ned sina kulturdelar och ett näringsliv som tycker att kulturen ska bli utan bidrag.
Men, två saker lämnar inte tankarna ifred. Ett: ”vem definierar vad som är ett rikt och ”sprudlande kulturliv”? Vem bestämmer att det är just de stora, etablerade kulturinstitutionerna som kan erbjuda detta till alla?
Visst är det fint att vilja nå ut till folket. Kultur är så oerhört viktigt för ett samhälle. För en demokrati. Men det är ju faktiskt inte riktigt de stora institutionerna som har de största problemen, utan de fria grupperna. Och visst, det kanske är en fånig kritik att komma sättandes med, men varför är det inte lika viktigt att dessa når ut till massan? Alltså lika viktigt som att denna massa, denna bredare målgrupp, får lyssna på Salem Al Fakir eller Beethoven med Kungliga Filharmonikerna. Missförstå rätt, det är inget fel på att vilja nå ut. Alls inte. Det är sättet det görs på. Det är inblandningen av mammon. Av ett konsumismens tempel. För det handlar ju ändå, till syvende og sidst om ett marknadsföringsjippo för Gallerian. Gör det inte?

Nog rycker det en aning i smilbanden när Gallerians marknadsansvarige, Anders Salomonsson, intygar att ”Gallerian har som mål att göra city roligare och vi har en bred publik”. Målet med det butiksspäckade komplexet är alltså inte att maximera vinsten utan att göra folk glada? Det måste vara därför de har en nedräknare på sin hemsida som hela tiden tickar på: ”Tid kvar att shoppa idag: 02:41:42”.

Emma Lundström

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.