Kritiserad upphandling av Göteborgs färdtjänst

27 augusti 2012

Förstasidan, Göteborg, Inrikes, Nyheter

▶ Mats Andersson, Transportarbetareförbundet: ”Det har blivit vilda västern” ▶ Billigast blev upphandlade men ”kan inte leverera” ▶ Taxiförarna arbetar under ”slavkontrakt”

 

Efter att Göteborgs stad i år köpte upp Taxi Kurirs tjänster för att sköta färdtjänsten, har kritiken växt både mot Taxi Kurir och mot hur upphandlingen gick till.
– Det har blivit vilda västern av det här, säger Mats Andersson, ombudsman på Transportarbetareförbundet i Göteborg, till Internationalen.
Han menar att Taxi Kurir är ”helt värdelösa” och säger att bolaget vann upphandlingen eftersom de var billigast, men att de nu inte kan levererar vad de lovade.
Att servicen har blivit oerhört mycket sämre sedan Taxi Kurir tog över driften av färdtjänsten har skildrats i Göteborgs-Posten i en artikelserie under sommaren. Väntetiden på att taxin ska komma har blivit märkbart längre, men i vissa fall har även passagerarna fått vänta obehagligt länge på att få komma ut ur taxibilarna.
– En gång satt jag i två timmar och väntade för att chauffören inte kunde få ner mig, berättar en rullstolsbunden kvinna för GP.

Men också de taxiförare som anlitas av Taxi Kurir tvingas arbeta under bristfälliga arbetsförhållanden utan kollektivavtal. Många saknar dessutom sjuklön och avtalspension. Samtidigt jobbar taxiförarna i Göteborg i genomsnitt 206 timmar i månaden, vilket är jämförbart med cirka fem arbetsveckor på en månad. Det är också 16 timmar mer i månaden jämfört med snittet för taxiförare runt om i landet, skriver GP.
Taxi Kurir ägs av holdingbolaget Fågelviksgruppen, som också äger bland annat Taxi 020 och Top Cab, och är Skandinaviens största taxiorganisation bestående av runt 4 700 anslutna bilar. Men dessa taxiförare är inte anställda av Taxi Kurir som istället har som affärsidé att anlita åkare som självständiga entreprenörer, vilket innebär att bolaget slipper arbetsgivaransvaret.
– De har inga krav på sig att följa regelverket och många chaufförer berättar att de arbetar under rena slavkontraktet, säger Mats Andersson på Transportarbetareförbundet.

Samtidigt kan Taxi Kurir ansluta nästan hur många åkare som helst till företaget så att bolaget får in mer pengar som kommer in i form av fasta avgifter. Men för åkarna innebär fler anslutna färre körningar per bil och därmed sämre lönsamhet, vilket tvingar många taxichaufförer att arbeta nästan jämt för att få tillräckligt med körningar för att kunna försörja sig.
– Det var ett slavkontrakt, säger Remond Alem som tidigare varit åkare inom Taxi Kurir till Göteborgs-Posten, och berättar hur han tog lån från Taxi Kurir till tio procents ränta, bara för att få verksamheten att gå runt. Men ett krav för att få låna pengarna var att han förlängde sitt kontrakt med Taxi Kurir ytterligare ett år. Något som kan beskrivas som en sorts modern livegenskap.

Till skandalen runt Göteborgs upphandling av Taxi Kurirs tjänster hör också att arbetsförmedlingen betalar utbildning och lönebidrag för taxichaufförer trots att det finns en överetablering på marknaden och de får usla arbetsvillkor. I genomsnitt utbildas en ny taxichaufför i veckan.
Göteborgs-Posten nämner som exempel Artur Petrosjan, som trots sin universitetsexamen som gymnastiklärare blev ombedd av arbetsförmedlingen att börja köra taxi. Han hamnade hos en åkare för Taxi Kurir där en arbetsdag var 13 timmar och där han inte fick ut lön för allt arbete. Dessutom var hans arbetsgivare åtalad för grova skattebrott, men kunde ändå köra vidare för Taxi Kurir.

Mats Andersson på Transportarbetareförbundet berättar att efter GP:s avslöjande har många, framför allt vänsterpolitiker, hört av sig till honom och frågat vad man kan göra åt Taxi Kurir.
– Men det finns inte mycket att göra nu, säger han till Internationalen.
– Men man tycker att myndigheterna som sköter upphandlingen borde ha bättre intern kontroll för att undvika sådana här katastrofer.

Per Leander

, ,

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.