Satsa på kollektivtrafiken, bygg ut t-banan

05 maj 2012

Förstasidan, Nyheter

Världens storstäder, och en handfull småstäder, har börjat satsa på tunnelbanan igen, och fort går det också att bygga där viljan finns.
Moskva, som redan har Europas största metro, presenterade i april en plan att dra 150 kilometer nya tunnelbanespår med hela 70 nya stationer som ska vara färdig år 2020.
Paris, som har Europas näst största metro, planerar en ny tunnelbaneringlinje för att knyta samman stadens förorter, och i New York och Wien ska 16 respektive 15 nya stationer stå färdiga år 2020.

Också Berlin planerar att förlänga sina linjer, och Köpenhamn, vars första tunnelbanelinje öppnade 2002, har idag två linjer och den tredje ska vara färdig 2015.
Stockholm har dock inte alls hängt med i den här miljö- och pendlarvänliga utvecklingen. År 2050 beräknas Stockholm ha runt tre miljoner invånare, men enligt dagens utbyggnadstempo av tunnelbanan kommer det i bästa fall kanske bara ha byggts tre nya stationer.
Tunnelbanan är samhällsekonomiskt och miljömässigt överlägsen alla andra transportmedel i storstäder. Det får plats långt mycket fler människor i en tunnelbanevagn än på bussar och spårvagnar. Det går fortare att köra under jorden än på gatan, och det blir nästan aldrig köer eller stopp i trafiken (i alla fall om tåg och räls sköts om som de ska).

Stockholm har en relativt stor och bra tunnelbana tack vare den socialdemokratiska storsatsningen på att modernisera staden under 1900-talets andra hälft. Men därefter har utvecklingen stannat av och politikerna har slutat att bry sig om tunnelbanans potential. Den sista nya stationen Skarpnäck öppnades 1994, samtidigt som staden under 2000-talet växer snabbare än nånsin med cirka 35 000 nya invånare per år.
Tunnelbanan är stadens blodomlopp och måste växa ut i samma takt som själva stadens kropp brer ut sig för att inte hela organismen Stockholm ska kollapsa.
Den rödgröna minoriteten i Stockholm har till och från höjt sina röster för en fortsatt satsning på t-banan medan de styrande borgarna hela tiden har sagt nej. Men nu har plötsligt Moderaterna öppnat för möjligheten att förlänga den blåa t-banelinjen med tre-fyra stationer från Kungsträdgården ut till (det moderatstyrda) Nacka. Det är bra, men om en sådan utbyggnad väl blir av, vilket först kommer ta flera år att utreda och besluta om, så beräknas sedan själva bygget att ta ytterligare 10-15 år att genomföra. 15 år för att bygga tre nya stationer, medan Moskva bygger 70 nya stationer på mindre än åtta år!
Det är bra om man bygger t-bana till Nacka, men varför ska det ta så lång tid, och varför kan man inte tänka sig en större satsning?
Till exempel har borgarna sagt nej till förslagen på tunnelbana till två av Stockholms nya prestigebyggen som borgarna annars är väldigt stolta över: Nya Karolinska sjukhuset och Hagastaden, en stadsdel som ska rymma 36 000 arbetsplatser och 5 500 bostäder.
Och istället för de enorma påkostade motorvägar som just nu håller på att dras runt Stockholm och som bara är till skada för människor, djur och natur, skulle staden behöva en ringlinje på tunnelbanan för att förbinda förorterna med varandra. En sådan linje skulle också avlasta de under rusningstid överbelastade centrala stationerna inne i stan, dit folk från förorterna måste ta sig för att i många fall byta till en annan linje och åka ut ur stan igen till någon annan förort där de arbetar.
Inte minst skulle en ny ringlinje innebära en avsevärt kortad restid för många av de låginkomsttagare som ofta också har längst och bökigast resväg till jobbet.
Per Leander

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.