Kärlekens våldsamhet

Minns hur det var att läsa Wuthering Heights (Svindlande höjder) i tonåren. Minns den gastkramande intensiteten som nästan slungade läsaren bort från boken samtidigt som den knöt starka band och tvingade vidare. Minns aggressiviteten. Våldet. Den förtärande kärleken. Besattheten. Mörkret. Den allestädes närvarande heden.
I dagarna går Andrea Arnolds filmatisering av Emily Brontës mästerverk upp på landets biografer. Om det är något Fish Tankregissören har lyckats med så är det att skildra mörkret och heden och det som skär i hjärtat – att hur än Heathcliffs och Catherines själar sträcker sig efter varandra så tillåts de aldrig att nå ända fram. Dessa två stackars människor; ett av litteraturhistoriens mest lidande och omskrivna kärlekspar. Analyserna har dissekerat det mesta i handlingen, i uppbyggnaden, i hur författaren måste ha tänkt, eller inte tänkt. Det är 166 år sedan boken skrevs och Emily Brontë bröt mot alla upptänkliga samhällskontrakt. Samtidigt upphävde hon den uppdragna gränsen mellan natur och kultur – den vilda heden svämmar in över gårdarnas stenmurar. Kan inte hållas ute. Detta fångar filmen.
Ljuden och synintrycken väller fram, känslan av en hand på en hästrygg och näsan i ett hår, leran mot kinden, tofsvipans svirpande läte med den avslutande uppåtknarren, vinden; svepande över den oändliga heden. Två hus utslängda i ett ingenstans. Ett vakuum. Och trädet som slår mot rutan. Kristendomen och våldet. Sipprande blod och andetag
Allting påtagligt, skiftande in och ut ur fokus. Oskärpa, närbilder som gör det svårt att avgöra vad som är vad, vem som är vem. Filmen är liksom boken intensiv, obönhörlig. Samtidigt tyst och långsam. Mycket saknas
Kärleken är våldsam, obarmhärtig och ofrånkomlig; så är minnet av boken som står ensam och lysande i ett universum för sig. Filmen är bara en av många tolkningar men står ändå ut lite. En stund efteråt har världen skarpare konturer och varje steg känns tydligt i benstommen, hjärtat slår, medan bilderna – heden, tofsviporna, blodet – sakta sjunker undan.
Emma Lundström

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.