Förvirring, kaos, kris, ingen vet vad som gäller…

26 mars 2012

Förstasidan, Inrikes, Nyheter

Lärarna i Sveriges skolor skulle få legitimation. Så var beslutet. För att få fast tjänst i skolan måste man ha denna legitimation. Men arbetet med att utfärda legitimationerna har kraschlandat – i dag har drygt 100 000 lärare ansökt om legitimation och cirka 2 000 har fått den.
Alex Fuentes är biträdande rektor på Kvarnhagsskolan i Alby utanför Stockholm.

Blir det några legitimationer för lärarna?
– Det vet man inte. Det hela är uppskjutet på obestämd tid. Det har regeringen kommit fram till efter rekommendation från Skolverket.

Varför?
– Det här visade sig vara lätt att lova men svårt att genomföra. Det handlar om fruktansvärt mycket folk och en process som var mycket komplicerad.
– Den här reformen ska inte användas för att legitimera nyutexaminerade lärare, utan användas retroaktivt på dem som arbetar i skolan. Och av dem som har ansökt är det två procent som har fått ut sina legitimationer. Bland dem finns det många felaktigheter. Det finns lärare för sexårsgruppen som har fått legitimation för fysik, kemi, biologi, vilket är en orimlighet.

Vad händer nu?
– Ja, jag testade själv eftersom jag är lärare i botten. Jag skickade in handlingar och fick efter några månader svar. De ville att jag skulle skicka in samma handlingar som jag redan skickat in…
– Hela proceduren skapar en brist på trovärdighet i hela systemet. Frågan är hur det var tänkt från början – särskollärarna är till exempel helt bortglömda, likaså fritidspedagogerna.
– Det råder en enorm osäkerhet. Det största problemet är naturligtvis behörighetskravet: bara behöriga lärare får undervisa och bli fast anställda. Och detta från 1 juli 2011. Och det gäller retroaktivt. Tänk en person som undervisat 15-20 år på mellanstadiet och som från början är lågstadielärare. Plötsligt duger ingenting av detta arbete. Ska den läraren kunna fortsätta på mellanstadiet måste han/hon börja studera igen.

Och ute i skolorna? Hur löser man problemen?
– Det råder en enorm kris i skolan i hela Sverige. Ingen vet riktigt hur man ska göra och det förekommer olika slags nödlösningar. Det är förvirring, kaos, kris… ingen vet vad som gäller.

Gunvor Karlström

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.