Förnedrande romantisering

23 januari 2012

Film, Förstasidan, Kultur

Dokumentärfilm är en balansgång.Tell Aulin och Peter Gerdehag gjorde tillsammans dokumentären Hästmannen. Där skildrades huvudpersonen och hans hästar med respekt och känslighet. I julas visades den hyllade uppföljaren Kokvinnorna. Recensionerna i storstadstidningarna hade med romantiska tårar i ögonvrårna skrivit upp dokumentären till en nästan mytologisk nivå. Till perfektion sorglustigt och vackert filmad visade den en värld vi lämnat bakom oss: två ”riktiga” gamla kvinnor på landsbygden, i en miljö som snart inte längre finns. Recensenterna visste inte till sig. Lovorden stod som spön i lagårdsbacken. Vi slog på TV:n. Redan efter några minuter mådde vi illa. Hur romantiskt filmarna än försökte göra det hela var det inget annat än ren misär.
Två systrar vars mor dog tidigt. Den äldre systern fick träda in och ta hand om hem och gård tillsammans med pappan. Hon fick inte gifta sig och inte komma till doktorn när hon blev sparkad av en ko. Behövdes hemma. Dubbelvikt av trasig rygg. Hur romantiskt är det? Dubbelvikt och med koskit i håret mockade hon med bara händerna medan flugorna surrade i tusentals. Ren förnedring. Lagården under all kritik. Ingen sorglustighet så långt ögat kunde nå, annat än i hur filmarna byggt sin film, i fotot och musiken. Ett kväljande romantiserande av livsöden så tragiska och trasiga att det gjorde ont i oss när musiken bjöd upp till nostalgimys. Att ingen av de anhöriga sagt stopp.
Ilskan kokade i oss efteråt vid tanken på att recensenterna ansåg detta vara pittoreskt, ursprungligt handmjölkande. Vi tänkte på Eira i Västerbotten, på hennes fantastiska respekt för och omtanke om sina djur. Hoppades att hon sluppit se detta elände. Misär är inte romantiskt. Förnedring är inte sorglustigt. Och framförallt: landsbygden befolkas inte av original att använda sig av till filmer för staden, den befolkas av människor. I det här fallet människor vars liv utvecklats till trauman som de inte själva har möjlighet att bryta.
Emma Lundström

,

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.