Följetongen Saab

29 augusti 2011

Kommentar, Nyheter

Den psykiska terrorn mot de drygt 1 500 metallarna vid Saabs fabrik tycks aldrig ta slut. Denna vecka är det tänkt att lönerna ska betalas ut, men ingen vet hur det blir.
– Planerna är att betala lönen, säger Gunilla Gustavs på Saabs informationsavledning till di.se
Nästa vecka är det meningen att produktionen ska starta, men ingen vet hur det blir.
– Vi har inte sagt att produktionen skulle starta exakt den veckan utan att det tidigast kan ske då, säger Gunilla Gustavs.

I måndags denna vecka hölls för vilken gång i ordningen ett informationsmöte för arbetarna. Men ingen konkret information gavs.
Förra veckan kunde vi läsa i www.dagensarbete.se att i maj detta år bestämde styrelsen i Saab:s moderbolag på ett extra insatt styrelsemöte att höja arvodena till alla ledamöter. Mest fick ordföranden Hans Hugenholtz vars arvode ökade från 147 000 kronor till 931 950 kronor.
Motiveringen till beslutet uppges ha varit kraftigt ökad arbetsbörda för styrelsen. Samtidigt som mötet om arvodeshöjningen ägde rum stod fabriken stilla.
Till detta ska läggas att trots att Saab brottas med stora förluster betalades förra året ut 40 miljoner kronor till bland annat styrelse och ledning i moderbolaget Spyker, med hästhandlaren Victor Muller i spetsen.
I samma veva meddelades att uppdraget att hitta 350 miljoner euro, över tre miljarder svenska kronor, gått till en amerikansk konsultfirma Endeavour Advisor Group. Kostnaden för att anlita denna firma är okänd…
Anhopningarna av obetalda leverantörsskulder för Saab har tvingat Kronofogden till utmätningar.

Till detta ska läggas att Holmgrens Bil, en av landets stora bilåterförsäljare, säger upp kontraktet med Saab av ”moraliska skäl”, uppger Svenska Dagbladet.
– För mig är det viktigt att vara stolt över de märken som vi har i våra hallar. Saab levererar inte bilar man lovat, de betalar inte löner till anställda och inte heller skulder till sina leverantörer, samtidigt plockar ägarna ut stora pengar. Det känns inte rätt för en småländsk bilhandlare, säger företagets vd Benny Holmgren.
Sten staplas på sten.
Saab går från kris till kris.
Tusentals människors, alltifrån de anställa på fabriken till alla underleverantörer, arbete och framtid står på spel.

Samtidigt håller statsminister Fredrik Reinfeldt sitt sommartal i Gustavsberg två mil öster om Stockholm. Det genomgående temat är ansvar. Ansvar, ansvar och återigen ansvar av en ansvarsfull regering.
För de anställda på Saab måste detta talande om ansvar kännas som ett direkt slag i ansiktet.
Krisen för Saab är inte av dags dato. Under de senaste åren har regeringen och inte minst näringsminister Maud Olofsson haft möjlighet att ta ansvar för de anställda i Trollhättan. Möjligheter har funnits att förstatliga fabriken och lägga om produktionen i mer miljövänlig riktning. De anställda på Saab, alltifrån ingenjörer till montörer på banan, har en oerhört hög kompetens och yrkesskicklighet. Den kommer nu – om inget händer i tolfte timmen – att kastas bort.

Så var det med arbetslinjen i praktiken. Ingenting har gjorts från regeringen. Knappt ett finger har lyfts. Därmed är regeringens ord om ansvar ett ord utan innehåll. Det gäller helt uppenbart bara banker, kreditinstitut och börsmäklare.

Kjell Pettersson
kjell@internationalen.se

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.