Skattkammare på Filmarkivet.se

01 mars 2011

Film, Kultur

”Tåg ut” – om tågklarerarens ansvarsfulla arbete 1941? Eller varför inte Toyreklam från 60-talet eller badare i Mölle 1911? Kungliga bibliotekets och Svensk Filmindustris nyöppnade hemsida filmarkivet.se öppnar dörrarna till den rörliga bildens historiska skattkammare. Häromveckan gjordes trehundra filmer, från 1897 till nutid, tillgängliga bara ett knapptryck bort. Här möter oss 1900-talets rörliga historia från populärkultur och reklam till beskäftig samhällsinformation – och politik.

1930- och 40-talets valfilmer fängslar genom sin påminnelse om inte bara dramatiska förändringar i den politiska kulturen utan också i det ideologiska landskapet. I exempelvis den socialdemokratiska valfilmen ”Arbete!” från 1934 är själva grundtemat att det är samhällets ansvar att erbjuda arbete när det kapitalistiska näringslivet sviker. Till arkivets pärlor hör också en dokumentär om Alternativ jul 1968 där ett par av aktivisterna än idag faktiskt kan ses på barrikaderna i Stockholm. ”Den förlorade melodien” från 1957 propagerade redan då mot massbilismens följder till förmån för utbyggd kollektivtrafik.

Till de dyrbaraste pärlorna hör dock ”Tredje statsmakten” från 1922. Den 37 minuter långa stumfilmen handlar om hur en modern tidning produceras, från de första notisnoteringarna över redaktionsarbetet till den tekniska framställningen och distributionen. Här är handsätteri, korrektur, avdrag och ombrytning, matris och stereotyp till rotopressens 24 000 exemplar per timme fram till tidningsgummorna med sina buntar på väg ut till läsarna. Tidningen är inte vilken som helst, utan den kommunistiska dagstidningen Folkets Dagblad Politiken. Och förbi skymtar dåtida kommunistiska storheter som C N Carleson och tidningens chefredaktör Zeth Höglund i tobaksbolmande redaktionslokaler med Marx på väggen. I en historisk blinkning till vår tids produktplaceringar zoomar kameran inte bara in den internationella arbetarpressen på Höglunds skrivbord: Die Rothe Fahne, Il Comunista, Vorwärts och l’Humanité. Också tidningens annonsavdelning får stoltsera med sina alster, för Karlsons klister och Jamaicabananer. Innan morgontidningen ska ut till frukostbord eller byggnadsarbetare på lunchrast enligt devisen: ”Folkets Dagblad läses överallt – av alla!”
Nästa vecka presenterar vi ytterligare en av dyrgriparna, särskilt aktuell just i vår.

Håkan Blomqvist
intis@internationalen.se

, ,

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.