Krönika: En dag med kundcenter

21 mars 2011

Krönika, Nyheter

Över 100 lokala försäkringskontor ska som sagt stängas. Det har regeringen bestämt.
Istället hänvisas vi arma kunder till att antingen använda internet eller ringa kundcenter för att få hjälp och rådgivning.
När man hör ordet ringa kundcenter får man vissa onda aningar.
Har själv haft förmånen att njuta av diverse myndigheters tjänster.
Under senare år har det blivit en lång dags färd mot natt.

Vill man få kontakt med någon ansvarig handläggare tvingas man ta ut en semesterdag. För dagen kommer att bli lång.
Det startar vid niotiden med uppringning till det hänvisade numret.
Så långt allt väl.
Signalen går fram.
En entonig röst svarar.
Vill du komma till … tryck två för besked.
Tvåan trycks in.
Rösten svarar.
Vill du komma till … tryck tre för besked.
Trean trycks in
Vill du komma till… tryck fyra för besked
Det börjar rycka så smått i nervtrådarna.
Men man trycker på ett par timmar.
Hör och häpna, vid nummer 23, svarar en vänlig röst:
– Det är just nu många före dig i kön så vi ber vi dig att vänta.
Detta budskap upprepas ett antal gånger och man börja småtugga på bordskanten.
Men så helt plötsligt kommer ett meddelande.

Har man kommit fram? Hör gud bön?
Uppenbart inte.
Du har nu plats 26 i kön.
Så fortsätter det ett par timmar och har fortfarande plats 26 i kön.
Ett nytt besked kommer.
Du har nu plats 43 i kön.
Svettdropparna börjar rinna.
Det är nu rätt rent sent på eftermiddagen.
Du har kommit fram.
Men dessvärre körde du huvudet i den karelska tallen.
För rösten som svarar säger:
– Vår handläggare har gått för dagen, var vänlig återkom i morgon.
Vänlig…
Kan man teckna en försäkring mot denna telefonterror?

Kjell Pettersson
kjell@internationalen.se

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.