Kratern i huvudet

07 januari 2011

Kommentar, Nyheter

Kanske var det bara fel dag – med berättelsen om Christina Hedlund ännu i huvudet från söndagens morgontidning; den unga hjärnskadade kvinnan i koma efter en misslyckad bröstförstoring i Polen. Med pappans förhoppning att ”hela världen ska veta hur det kan gå. Att alla ska förstå att den cyniska industri som bygger på hur du ser ut är just cynisk. Han vill att alla ska prata om hur lätt det är att framförallt unga tjejer hamnar i negativa spiraler där de påverkas av skruvade bilder i medierna som inte har med verkligheten att göra.”

Varpå söndagspromenad vidtog till i fjol nyöppnade Fotografiska museet på Stadsgården i Stockholm – med temat Fashion! ”Lyx, kändisar och lite naket.”
Eller kanske var det just väldigt rätt dag. Att frysa bilden av samtidskulturen. ”När man kombinerar konstnärliga ambitioner med en bred och kommersiellt gångbar verksamhet sticker det alltid i ögonen på vissa”, förklarar museets vd rebelliskt i museibladet. Och fyller hjärnorna med jordnötssmör på andra, kunde tilläggas.

Fotografiskas runt femtusen kvadratmeter tullhusyta tycks ha såpaskrubbats rent i minsta vrå från varje tänkbar form av socialt engagemang. Kändisfotografi – ”ikoniska bilder för en kändisfixerad tid”, som Expressens kulturkrönikör Nils Forsberg uttryckte det när museet öppnades – tillsammans med stylade kroppsstilleben och glossy dekorationsfoto skvalar över besökarna utan skavanker och repor. Nej, inte ens mannekängkroppar med blåtiror i slakthus blir till annat än legitimering av den ”cyniska industri”, den hjärnskadade kvinnans pappa förbannade.

Egentligen borde förstås Christopher Makos porträttserie av 60-talsikonen Andy Warhol som transvestit skicka en slags kritisk torped rakt in i den förljugna kommersiella pose Fotografiska ställer ut. Men det är tveksamt om budskapet fäster. Warhols ord ”Jag är bara yta” karaktäriserar annars väl Fotografiska museet självt med dess satsning på Vogueomslag och kommersiellt ”begär”.
”260 inbjudna gäster från det svenska näringslivet var samlade när SSAB-chefen Olof Faxander i november mottog utmärkelsen årets ledare”, skroderar museet och ringar in den mest åtråvärda kundkretsen till ”Stockholms nya mötesplats”. ”Vi kommer att fortsätta att satsa på att visa sådant som folk vill se”, säger de forna mässgeneraler som under beteckningen ”kulturentreprenörer” har chansen att bli juvelen i kulturminister Adelsohn Liljeroths krona.
Och i dagarna så träffande gestaltar kratern i den borgerliga samtidskulturens huvud.

Håkan Blomqvist

, , ,

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.