Regeringen minskar anslagen till järnvägsunderhåll

13 december 2010

Inrikes, Nyheter

Förra vinterns järnvägstrafikkaos med inställda och försenade tåg bäddade för höjd beredskap för en liknande situation i år. Men den har lyst med sin frånvaro. Nu går Sekos förbundsordförande Janne Rudén ut och kritiserar regeringen för att istället minska på järnvägsunderhållet. Med uteblivna satsningar är det bara vädret som avgör utgången.

Redan i oktober i år bloggade Sekos ordförande Janne Rudén om att han var rädd för trafikkaosutredaren Per Unckels fortleverne, eftersom Unckel sagt att han kunde ta gift på att tågtrafikproblemen inte skulle bli lika omfattande denna vinter. ”Jag är bekymrad för våra medlemmars situation, såväl de som jobbar på tågen, som de som underhåller spåren. Det är de som i första hand får ta smällen. Men just nu är jag också bekymrad för Per Unckel” skrev Janne Rudén då.
I veckan publicerade han en debattartikel i Aftonbladet där han kritiserar regeringen för att långsiktigt ha minskat rejält på anslagen till underhållet. Att regeringen nu gett Trafikverket tillstånd att ta pengar från nästa års budget döljer bara de långsiktiga bantningarna, menar Janne Rudén. Fackförbundet kräver bland annat att anslagen ska höjas med en miljard kronor om året för omfattande underhåll, att fler människor ska anställas i trygga anställningsformer för att sköta tåg och underhåll, samt att ansvaret för underhåll och utbyggnad av tågtrafikens infrastruktur samordnas under ett och samma tak.
När detta sköts av flera olika vinstmaximerande företag som idag blir det dåligt och dyrt för alla inblandade, skriver Sekos ordförande.

Mellan stolarna
Efter förra vinterns järnvägsproblem lät alltså regeringen Per Unckel utreda och föreslå förbättringar. Att avregleringen av järnvägsmarknaden var en bidragande orsak till vinterns tågkaos konstaterades redan då. Bo-Lennart Nelldal, professor i tågtrafikplanering på KTH, menade att underhållet hamnat mellan stolarna när marknaden privatiserats:
– Vinterns snöröjning blir väldigt uppslitet när Banverket [Trafikverket idag] äger vissa spår och bangårdarna vissa spår. Underhållet av järnvägarna har hamnat mellan stolarna. När något händer ska varje bolag var för sig redogöra för situationen. För att det här ska fungera krävs mer gemensam styrning, sa han till Rapport i september.
I LO-tidningen i november sågar Seko årets vinterberedskap för tågtrafiken. Enligt Johnny Nadérus, ansvarig för infrastrukturfrågor på Seko, är Trafikverkets påstående om att det är bättre rustat inför vintern i år än i fjol ”dagens skämt”.
– Trafikverket ligger efter jämfört med förra vintern i förberedelserna för snön. Vi har färre maskiner som ska transportera bort snön och spårväxlarna har inte ens fått skydd mot snön, säger Johnny Nadérus. Vi har fått se att de tar bort maskiner och att vi är färre anställda den här vintern än förra vintern.
Men Trafikverket har inte gjort något för att rusta sig, utan bland annat minskat på antalet rälsgående snöröjningsfordon från sjutton till två. Seko anser också att Trafikverket har varit på tok för sent med att upphandla snöröjning.
– Trafikverket får mindre pengar för att underhålla järnvägen. Det man fick i extrapengar förra vintern vill Anders Borg ha tillbaka, och därtill ska 700 miljoner sparas på järnvägsunderhåll nästa år. Sedan följer ytterligare besparingar 2012 och 2013, säger Johnny Nadérus.

Vems slarv?
Även Expressens ledare påpekade i dagarna att regeringen fört över 700 miljoner kronor från underhållet av spåren till vägtrafiken och att besparingen lätt kan leda till ett liknande järnvägskaos vi hade i vintras om vädret blir detsamma. Expressen frågar sig åt vilket håll man ska rikta sin vrede, är det SJ:s, Trafikverkets eller regeringens slarv?
”Den här förvirringen är sannolikt infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) väldigt tacksam för. Egentligen är det solklart att det är regeringen som bär ansvaret för att järnvägstrafiken fungerar, och lika tydligt att den uppgiften allvarligt har försummas” säger ledaren.

Katarina Wikström
katarina@internationalen.se

,

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.