Nytt järnvägskaos väntar i vinter

25 oktober 2010

Inrikes, Nyheter

Regeringens budget är lagd. Där lägger man för 2011 drygt 20 miljarder på vägar och knappt 13 miljarder på järnvägen. Under de närmaste fyra åren minskar järnvägsinvesteringarna igen.

Järnvägen har avreglerats. En rad olika privatintressen konkurrerar om de mest lönsamma bitarna. Personalen minskar. Underhållet blir alltmer eftersatt.
Därför kom det inte som en blixt från klar himmel att trafiken under helgen, för vilken gång i ordningen, spårade ur igen.
Totalt kaos i helgrusningen sedan 25 tåg tagits ur trafik på grund av sprickor på hjulen.
Den statliga järnvägen har via bolagisering och nu avreglering år från år nedmonterats. Först av den socialdemokratiska regeringen och nu sedan år 2006 av alliansen.
I Anders Borgs budget fortsätter allt i de gamla spåren. Stora satsningar på vägar. Mindre och mindre till järnvägen. Under de närmaste fyra åren minskar järnvägsinvesteringarna med 65 procent.
För dessa ständiga signalfel kommer nu hård kritik.

– Regeringen mer eller mindre slaktar järnvägsinvesteringarna. De redan hårt prövade tågresenärerna får tyvärr vara beredda på tilltagande järnvägskaos, säger Anders Ygeman (S), och ordförande i trafikutskottet som tydligt förträngt den socialdemokratiska regeringens järnvägspolitik.
Stina Bergström (MP), också ledamot i trafikutskottet, är inne på samma spår.
– Regeringen hävdar konstigt nog att den nationella planen förbättrar res- och transportmöjligheterna för människor och företag på ett hållbart sätt samtidigt som de nedprioriterar järnvägsinvesteringar.

Janne Rudén, ordförande för Seko, varnade några dagar innan det senaste haveriet för följderna när en sliten och modern infrastruktur för järnvägen får minskade anslag, både för investeringar och för drift och underhåll.
– Anders Borg hävdar att Sverige har överinvesterat i järnvägar, jag undrar vilken planet han befinner sig på, månne det är på samma som Åsa Torstensson, frågar sig Janne Rudén.
Uppgifter i olika tidningar gör nu gällande att de nya snöröjningsmaskinerna till den kommande vintern inte hinner komma.
Bäva månde de anställda och resenärerna.
Den järnvägspolitik som bedrivits i Sverige sedan SJ styckades upp påminner allt mer om den pensionerade stinsen som varje dag gick ner till stationen, satte sig på en bänk och därifrån konstaterade: ”där går ett tåg till, men det ger jag fan i”.
Kjell Pettersson
kjell@internationalen.se

,

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.