SJ:s skandaler: Öresundstågen i blåsväder ningarna

16 augusti 2010

Inrikes, Nyheter

Skandalerna kring SJ fortsätter. För en dryg vecka hotade Seko att stoppa Öresundstågen efter att situationen för tågvärdarna blivit allt värre på grund av underbemanning.

Situationen på Statens Järnvägar blir alltmer kaotisk. Efter en lång vinter då tågen varken kom eller gick, kom en sommar fylld av ständiga förseningar och bristande information till resenärer som i värmen fått sitta och vänta i timmar på grund av stopp i trafiken. Nu är turen kommen till Öresundstågen.
Den fackliga organisationen Seko har slagit larm om att tågvärdarna har tröttnat på ständig underbemanning.
Situationen är inte ny. Redan i vintras började tågvärdarnas protester mot den dåliga bemanningen. Något som bland annat inneburit att på kvällar och nätter arbetar tågvärden ensam på tågen då de istället skulle behöva vara två eller tre.
Efter att Seko slagit larm och haft möten med arbetsgivaren DSB First, som kör tågen, har frågan fått en tillfällig lösning med löfte om att samtliga timanställda ska ha full tjänst året ut.
Järnvägskaoset är en direkt följd av politiska beslut. Med bolagisering, avreglering, konkurrerande tågentreprenörer, underbemanning och eftersatt underhåll.
Detta elände som på gått under längre tid har inte fått några politiska effekter.
Istället ska infrastrukturminister Åsa Torstensson 1 oktober fullborda avregleringen och konkurrensen släppas helt fri.
Att till och med Tågentreprenörernas vd Per Wadman oroar sig för allvarliga försämringar med stigande priser, eftersatt underhåll, färre resande, fler flyg- och bilresor, mer godstrafik på landsvägarna, har hittills inte haft någon effekt på regeringens beslut.

Kjell Pettersson
kjell@internationalen.se

,

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.