SJ kidnappar passagerare!

26 juli 2010

Kommentar, Nyheter

SJ har klantat sig igen. Nyligen blev ett X2000-tåg stående i sju timmar i högsommarvärmen utan ”möjlighet” att öppna varken fönster och dörrar. Maten och vattnet tog slut, en man svimmade av värmeslag, ett spädbarn höll på att stryka med. Men passagerarna förblev instängda medan värmen steg till 60 grader. SJ hävdade att fångenskapen var på grund av säkerhetsskäl, att man var tvungen att invänta ett annat tåg.
Begreppet stelbent regelryttare har fått en fördjupad innebörd. Trots att folk fick panik, grät och bönade och bad om att bli utsläppta fanns där ingen resonlighet hos Statens Järnvägar. Deras regler kan man inte rucka på hur som helst!

I vilket annat sammanhang som helst när en organisation under tortyrliknande former håller tvåhundra oskyldiga inlåsta mot deras vilja, hade det kallats kidnappning och skulle rättsligen dömas därefter. Men SJ är ju alltid SJ, statens stora sorgebarn.
En passagerare i X2000-tåget dristade sig till vad som i sammanhanget får betecknas som civil olydnad och krossade till slut ett fönster med en yxa. Att inte övriga passagerare i den upprörda stämning som rådde inte spontanförenade sig och gjorde samma sak är faktiskt förvånande. Att regler är till för att följas är kanske lika indoktrinerat i varje skötsam medborgare som hos SJ själva.

Det här är inte första gången som SJ drar folkmobbens vrede över sig. Vem minns inte det så kallade vinterkaoset då spåren frös ihop och inte ett enda tåg kunde avgå i tid, eller ens avgå.
Upprördheten och fördömandet var lika hårt då som nu. Och detta i en tid då vi behöver en välfungerande järnväg mer än någonsin.
Alla vet nog att tåget är det bästa resealternativet ur miljösynpunkt, men ingen kommer någonsin vilja ta det om det fortsätter såhär. Inte om vi har ett tåg som inte klarar av att gå om det är för kallt eller för varmt, som hävdar att det är av säkerhet som man stänger in sina passagerare som nästan kolar vippen, för att sedan ge några resecheckar som plåster på såren.
SJ är inte längre någon sammanhållen enhet. Organisationen är sedan länge upphackad och många sträckor är utlagda på entreprenad. Katastrofscenarion som dessa kommer bara höja rösterna för en total privatisering. För privatisering är alltid lika med effektivitet i den offentliga debatten, som om den felande länken alltid är staten, som beskrivs som långsam, bökig och seg.
Tyvärr kommer det också att öka argumenten för flyget. Och visst, så länge flyget slipper bränsleskatten, går i alla väder (nåja, vulkanutbrott borträknat) och tar en tiondel av tiden – vem kan argumentera emot? Vem vill riskera att sakta kokas upp i 60 graders värme under sju timmar?
Om inte SJ skärper sig kommer tågresandet att sjunka till botten, företaget kommer tvångsprivatiseras och flygresandet kommer öka ännu mer. Alla, utom flygbolagen, kommer förlora på det, framförallt förlorar klimatet på det.

Katarina Wikström
katarina@internationalen.se

,

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.