Rättvisa på borgarnas vis

12 april 2010

Inrikes, Kommentar, Nyheter

Det är dags att summera. Det som är avregleringarna och privatiseringens effekter på Stockholm när det är vinter. Den arma huvudstaden där allting säljs ut till vad som på politikertugg kallas privata aktörer.

Ni som bor på den utraderade landsbygden har väl knappast kunna undgå att Stockholm för en gång skull haft en normal norrländsk vinter. Eftersom vi 08:or är vana vid att allt ljus ska lysa på oss har tidningarnas och övriga medias uppmärksamhet varit total på att vi haft vinterväder på vintern.
Under ett antal år har Stockholm varit ett nyliberalt experimentfält. När det som förut sköttes av kommun och stat nu blivit verksamheter, inte för samhällelig service utan för att några ägare ska göra största möjliga vinst på gemensamma behov, blev följden ett kaos.

Vi kan börja med snöröjningen. Denna, som under mycket värre vintrar och med mycket mer snö fungerade i stort sett prickfritt, har styckats upp på en rad olika privata bolag. Följden blev att gatorna och vägarna givetvis plogades. Men trottoarerna lämnades därhän. Resultatet blev att alla som tvingats använda kryckor, pensionärsmopeden rullatorn eller kom på den för makthavarna befängda idén att skaffa barn och därmed tillhörande barnvagn, inte kunnat ta sig ut på drygt tre månader. Och har de tagit sig ut har de halkat omkring likt Bambi på den hala isen.
En förklaring till detta haveri lär ha varit att dagens snöröjningsmaskiner är för breda för att ta sig fram på gatorna. Herregud, finns det inte längre snöskyfflar… Undrar just vad kostnaden för alla brutna ben hamnat på? Den kan knappast vara lägre än kostnaden för att hålla gatorna framkomliga.
Vi har ju också något som kallas arbetslinjen. Vilken konkret innebär att 25 procent av ungdomarna mellan 18 och 24 år ska vara arbetslösa. Vore det inte bättre för dem som går i sysslolöshet, och för samhället på sikt, att anställa dessa ungdomar till avtalsenliga löner för att skotta bort snön?

Detta hade ju givetvis varit fullt möjligt om snöröjningen varit under kommunal kontroll och gemensam planering. Men det går ju givetvis inte när verksamheten styckats upp och bolagiserats. För då rubbas ju själva fundamentet i det privata ”tänkandet”. Nämligen att ha så få anställda som möjligt och att investera så lite som möjligt för att dra in så stora vinster som möjligt.
Jag utelämnar Statens Järnvägar, för de är efter denna vinter värda ett alldeles eget kapitel.

I Stockholm har vi om man jämför med andra städer en bra kollektivtrafik. Men denna vinter sattes den på prov. Både när det gällde pendeltågen och tunnelbanan.
Man kan undra vilka skojare som lurat landstingspolitikerna att köpa in tåg som helt uppenbart bara kan köras när det är 15 grader varmt, molnigt och vindstilla så att det inte faller några löv på spåren under hösten och sätter stopp för trafiken. De ansvariga för tunnelbanan har till och med lyckats köpa in vagnar som när det är halt glider förbi stationerna.

Förmodligen går det till så här. Landstingspolitikerna diskuterar inköp av nya tåg och tunnelbanevagnar. Förslaget blir efter en stunds parlamenterande att en grupp på omkring 25 personer med respektive får åka på en tre veckors studieresa till Antillerna för att på plats studera hur den kollektiva trafiken fungerar där. Väl där upptäcker de att det varken finns pendeltåg och tunnelbana, men att det vore slöseri med skattebetalarnas pengar att åka hem tomhänta. Så efter tre veckor gör de en mellanlandning på en vecka i Sydney och efter ett antal sponsrade middagar och operabesök görs affären upp.
Men hör och häpna, det finns ett kollektivt färdmedel som åtminstone funkat hjälpligt under vintern. Bussarna, där bussförarna och den övriga anställda servicepersonalen ansträngts till det yttersta när den övriga kollektivtrafiken havererat.

Detta har inte lämnat regeringen och framför allt inte infrastrukturminister Åsa Torstensson någon ro. Eftersom i första hand moderaterna lagt beslag på och lagt en helt annan innebörd i fina ord som rättvisa, så kan det i deras begreppsvärd inte vara rättvist att de som åker buss ska komma fram och tillbaka medan de som åker tunnelbana och med pendeln inte gör det.
Resultatet blev en utredning som går under namnet den Strååtska. För ett tag sedan var utredningen klar. Och givetvis att man nu öppnar för total konkurrens även inom busstrafiken.
Man kan bara hoppas att det nästa vinter är sommar.

,

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.