Noréns högmod som exempel

14 december 2009

Kultur, Teater

Uppsala stadsteater, Lilla scenen
7:3 återbesöket
Av Dennis Magnusson
Regi: Dennis Sandin
premiär: 5 december

Lars Norén var (och är) världsberömd dramatiker. När han får kontakt med ett par fångar, ett par riktiga kriminella, blir han eld och lågor. Här ska skapas en helt ny form av teater. Skillnaden mellan verklighet och fiktion ska försvinna… Så tänkte den store dramatikern. Men han visste inte att fångarna var nazistiska bankrånare.
Allt verkade upplagt för ännu en succé. Ända tills ett par av skådespelarna skjuter ihjäl två poliser i Malexander. Det visar sig att fångarna lurat skjortan av Norén. Varje permission har ägnats åt rån eller planering av rån. Därmed är pjäsen 7:3 indragen i en medial härva där Norén kommer till korta. Han vägrar bli indragen i journalisternas drev och håller sig undan.

Handlingen i Dennis Magnussons pjäs 7:3 återbesöket är cirkusen kring Noréns ursprungliga pjäs. Med udden mot det upphöjda geniets högmod – hybris som det kallas i de antika grekiska tragedierna; dödssynden framför alla andra – låter Magnusson pjäsens Norén löpa gatlopp i konfrontationen med verkligheten.
Högmodet får Norén att tro att han står över vardagens liv. Verkligheten finns egentligen bara till för att användas i hans pjäser. Det kan låta tungt, men pjäsen är också mycket underhållande. Humorn befriar åskådaren från ett tema som kan bli övermäktigt i sin tyngd, men den understryker också det allvar som hela tiden utgör pjäsens grundval.
Skådespelarna gör genomgående utmärkta prestationer, med Gustav Levin som Norén i huvudrollen. Scenografin av Karin Wegsjö fungerar mycket bra. Med enkla medel förflyttas handlingen mellan fängelset och Riksteatern. Tobias Hjelm och Viktor Björnberg spelar mycket trovärdigt såväl de nazistiska bankrånarna som de poliser som skjuts i Malexander. I form av en leksaksbil finns även deras bil med. Helheten blir verkligt bra teater.
Det är en utmärkt pjäs med en tydlig udd mot den genikult som återigen svämmar oss i medierna. Noréns namn kan bytas ut mot en rad andra. Där får den egna fantasin göra resten hos åskådaren.
Den som bor i Uppsala och brukar gå på stadsteatern har att se fram emot en utmärkt upp-sättning. Den som inte brukar gå dit, bör nu göra slag i saken. Den som inte bor i Uppsala utan i Stockholm eller andra närliggande orter, bör snarast se till att lösa biljett till tåget.

Per-Olof Mattsson
intis@internationalen.se

, , , ,

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.