Ska varje busslinje konkurrensutsättas?

12 oktober 2009

Inrikes, Nyheter

– Skandal. Anställningstryggheten och arbetsmiljön för förarna blir under all kritik.
– Ett hafsverk på floskelnivå.
Sågningen av regeringens tillsatta utredning om ny kollektivtrafiklag sågas jämns med knäna av Kommunals ombudsman Peter Larsson och Sekos ordförande Janne Rudén.

Regeringen har tillsatt en utredning om en ny kollektivtrafiklag. Nu har utredningens slutsatser presenterats av utredaren Ulf Lundin. Detta skedde på ett seminarium arrangerat av Kommunal och Seko i Stockholm 3 oktober.
Det som föreslås är minst sagt kontroversiellt. Kollektivtrafiken ska helt enkelt släppas fri på marknaden. Vem som helst ska kunna genom en trafikanmälan få möjlighet att köra en busslinje. Ett företag anmäler att man vill driva en linje, givetvis kommer det att handla om de linjer som har mest trafikanter. Denna anmälan måste avse en tid om tre månader, sedan är det bara att tuta och köra.
Inte helt oväntat totalsågas utredningens slutsatser från fackligt håll.

”Floskelnivå”
Sekos ordförande Janne Rudén konstaterade på seminariet ”att utredningen var ett rent mörkblått ideologiskt ställningstagande på floskelnivå, gömda i begrepp som marknadsanpassning och resenärer i centrum”.
– Vi kommer att göra allt, allt, allt för att stoppa förslaget, sa Janne Rudén i sitt slutanförande enligt www.ka.se.
Tongångarna är inte mer positiva från Kommunals ombudsman Peter Larsson.
– Skandal. Anställningstryggheten och arbetsmiljön för förarna blir under all kritik. Regeringen har inte gett direktiv om att utreda hur den nya lagen påverkar de anställda. Det är djupt beklagligt, ja sorgligt, säger Peter Larsson.
Tuija Kronskans är bussförare hos Arriva.
Hon säger så här om utredningens slutsatser i www.ka.se:
– Ett vansinnigt förslag. Bolag kommer gå i konkurs, som inte klarar de ekonomiska kraven. Det blir svårt att jobba fackligt när man inte vet hur länge man är anställd. Det är svårt för små bolag att ta sig in. De större bolagen har mer resurser och pengar och de kommer att plocka russinen ur kakan. Nu slipper de dessutom de olönsamma linjerna. De får samhället, det vill säga skattebetalarna, ta hand om.
Hur exempelvis hela det kollektiva trafiksystemet ska kunna samordnas med otaliga privata aktörer på olika linjer ger regeringens utredare inga svar på.
Kjell Pettersson
kjell@internationalen.se

, ,

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.