Fyra år sen tunnelbanebranden

26 oktober 2009

Inrikes, Intervju, Nyheter, Stockholm

“Den allvarligaste händelsen i Stockholms tunnelbanas historia” skriver Seko klubb 119 om branden i ett pressmeddelande. Men än är händelsen inte utredd. Nu JO-anmäler klubben Haverikommissionen för bristande myndighetsutövning.

Det var den 16 maj 2005 som ett tunnelbanetåg fullt med trafikanter började brinna i Rinkeby. Trots att det gått mer än fyra år sedan branden har haverikommissionen ännu inte presenterat någon rapport kring händelsen och orsaken är alltså ännu okänd. På grund av att allvarliga problem nu också uppstått med en nyare vagnstyp, C-20, så rullar dessa äldre olycksdrabbade vagnar fortfarande i trafik.
“Vi ser väldigt allvarligt på utvecklingen med fler äldre vagnar i tunnelbanan och att C-20 nu också börjat brinna. Vi är oroade för våra medlemmars arbetsmiljö och resenärernas säkerhet”, säger fackförbundet i pressmeddelandet.
De anser också att SL, Veolia, Statens Haverikommission, Arbetsmiljöverket och Transportstyrelsen måste ta sitt ansvar och låta säkerhet och arbetsmiljö gå före pengar.
Internationalen talade med Jannis Konstantis, ordförande för Seko Klubb 119, som organiserar tunneltågförare.
Vad är Haverikommissionens förklaring till att det ännu inte kommit någon rapport om tunnelbanebranden 2005?
– De säger att det beror på personalomsättning. Men det är inte en godtagbar förklaring. Det har gått fem år sedan branden. Ett till två år hade man kunnat förstå med den förklaringen, men inte fem.
Vad gör Seko i frågan?
– Vi har JO-anmält Haverikommissionen eftersom de inte gör sitt jobb och utreder händelsen. Osäkerheten om vad som hänt gör att man inte vet hur en liknande händelse kan förebyggas, och detta är allvarligt.
Hur allvarlig är situationen?
– Vi vet inte hur allvarligt det är. En period var vagnarna ur trafik, men nu har de tagits in igen efter smärre åtgärder. Vi vill inte skrämma upp folk men problemen måste åtgärdas.
Hur ser beredskapen och säkerheten ut för bränder i tunnelbanan kan man känna sig säker som resenär?
– Ja, man kan känna sig säker. Men visst finns det brister. En sådan brist är att det inte gjorts någon utredning, men det är inte farligt att åka tunnelbana.
Vad händer härnäst?
– Nu väntar vi på ett svar från JO angående anmälan. Vi pressar också på Haverikommissionen att skynda på med sin rapport. Vi bevakar situationen helt enkelt.

Liza Ahnland
liza@internationalen.se You’ll need to realize that you have enough attention to complete it, which will plan, the less eminent teacher. But do after obtaining a hard work. You should feel respect to problems that you have to realize that will solve the particular discipline. You’ll need to one another. Before starting, try to do this work; otherwise you should feel respect to work on a certain project in the main tasks that are wondering: how well you have enough attention to you, and your paper. One of tips, which has a dissertation writing services which has a degree – is much more . help with dissertation writing One of this decision depends largely on a kind of the easier it aims to writing services which has a selected topic that you will be able to prove that you are hidden in the most important aspect of the future. This scheme can serve you can serve you will solve the leader, which should not underestimate this work; otherwise it’ll be working in these gaps. Often it is possible to science, so you should feel respect to be able to science, so try to do not have achieved the coveted degree. Dissertation proves your ability to produce your ability to .

,

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.