“Hopplösa alternativ för Saab”

07 september 2009

Inrikes, Nyheter

Saabs framtid hänger fortfarande i luften. Regeringen säger nej till att ställa upp med pengar till Koenigseggsprojektet för att rädda Saab och jobben, facken hoppas i stället på den lösningen.
– Båda alternativen är hopplösa, säger bilarbetaren Lars Henriksson, Göteborg.

Statsminister Reinfeldt sa i Dagens Nyheter 19 augusti att han ”inte är beredd att pantsätta Sverige. Jag är inte beredd att agera riskkapitalist åt välbeställda, som socialdemokraterna nu kräver”.
– Utan helt plötsligt ska den största riskkapitalisten i Sverige bli staten, som med välfärdens pengar ska gå in och ta risker som ingen annan vill ta, fortsatte statsministern.

Nu säger regeringen nej till att ställa upp för Saab, Lars Henriksson. Vad betyder det?
– Ja, Reinfeldt sa att IF Metalls ordförande Lövfen och Mona Sahlin är bilindustrins advokater. Och det har han ju rätt i. Själv vill han vara bilindustrins skarprättare och låta marknaden sköta avrättningen.
– Han klarade sig undan rätt elegant här genom att tala om skattemiljarderna. Men ingen har annat perspektiv än att marknaden ska sköta bilindustrins kris och arbetslösheten som följer.

Och vad säger fackens ledning?
– Facken verkar hoppa på allt, antingen är det den vanliga perspektivlösheten eller också ren desperation. Man hoppas att en listig kapitalist tar över som ett alternativ till undergång.
– Metalls ledning, även de på Saab i Trollhättan, sluter upp kritiklöst bakom Saab och GM, ”de har en affärsplan”, heter det. Från min horisont är det absurt att hoppas på internationella lycksökare.
– Och skulle en biltillverkare som gör formel 1-bilar kunna driva en bilindustri som världens största bilföretag inte kan driva lönsamt?
Tidningarnas affärssidor talar om tre miljarder som fattas i den uppgörelse som ännu inte sett dagsljuset. Och fortfarande förra veckan ansåg Löfven att staten ska ställa upp med ”garantier” om än inte lån:
– Vi tycker att svenska staten ska ställa upp med säkerhet så att lånet från Europeiska investeringsbanken blir verklighet. Vad vi förstår finns det säkerheter som kan motsvara ett sådant lån, sa han i Dagens eko 27 augusti.

Det ser ut som två omöjliga alternativ. Finns det ett tredje?
– Det industriella kapitalet ska inte producera sånt som puttar jorden mot en energikatastrof. Vad som måste satsas på är energisnåla transportmetoder, sådant som behöver massproduceras.

Vem kan ta över?
– De nuvarande ägarna har förverkat sin rätt att driva produktionen. Och rent juridiskt finns det bara en kraft, staten, som kan ta över äganderätten. Den nuvarande statsmakten har förstås inget intresse av detta. Man måste engagera dem som mister sina arbeten, i första hand de direkt drabbade. Men också alla i regionen som är beroende av företaget– ett så stort företag har en enorm betydelse.
– För övrigt är bilismen ett farligt system som aldrig skulle ha tillåtits om det uppfunnits i dag.
– Och ska man diskutera samhällsnyttan av företag och dess produktion, måste man också diskutera demokratisk styrning.

Gunvor Karlström
gunvor@internationalen.se

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.