”Förbifart Stockholm är en gökunge”

14 september 2009

Inrikes, Nyheter

Så har regeringen med miljöminister Andreas Carlgren i spetsen gett klartecken för det omstridda Förbifart Stockholm. Kostnaden för den satsningen uppges hamna på 27 miljarder kronor. Motståndarna till leden säger bland annat att regeringen Reinfeldt hycklar i klimatpolitiken.

Debatten kring projektet som idag har namnet Förbifart Stockholm startade för 40 år sedan. Men nu har beslut fattats. Regeringen har gett grönt ljus för motorleden Förbifart Stockholm. En trafikled på över 20,7 kilometer varav 17 kilometer tunnlar som enligt förespråkarna på ett radikalt sätt ska förbättra trafiksituationen i Stockholm.

Kostnaden uppges ligga på 27 miljarder. Förhoppningen från regeringen är att de ska finansieras i första hand genom trängselavgifter.

Miljöminister Andreas Carlgren kallar denna satsning på motorleden för en miljösatsning.
Motståndarna till leden har en helt annan uppfattning.

– Förbifarten är kärnan i en trafikplanering som planförfattarna själva förutser kommer att leda till kaos, säger Magnus Nilsson, trafikexpert vid Naturskyddsföreningen.
Deras recept för att komma åt problemet med bilismen i Stockholm är bland annat ökade satsningar på kollektivtrafiken.

”Regeringen hycklar”

Miljöförbundet Jordens Vänner sågar inte oväntat hela projektet. Förbifart Stockholm kommer enligt dem att öka biltrafiken och ”visar på regeringens hyckleri i klimatpolitiken”.
Ellie Cijvat, ordförande i Miljöförbundet Jordens Vänner, säger i ett pressmeddelande:
– Det är väldigt få av de bilar som går på vägen som skall förbi Stockholm. I själva verket är detta en gammeldags exploateringsplan som underlättar för bilister inom Stockholm. Den låser fast staden i ett ytterligare bilberoende för femtio år framåt, i en tid när alla resurser bör gå till kollektivtrafik, särskilt i stora växande städer.

– Förbifarten är som en gökunge i den nationella investeringsplanen för de kommande tio åren, då den tar alla resurser som skulle behöva gå till nya järnvägar och dubbelspår för att klara trafikinfarkten på spåren. Den är också ett svek mot trängselavgiften, som var tänkt att användas för att satsa på kollektivtrafiken.

För den politiska oppositionen är Förbifart Stockholm en ytterst knepig fråga att hantera. Socialdemokraterna stödjer projektet. Vänsterpartiet och inte minst Miljöpartiet är emot.
Miljöpartiets tidigare språkrör Birger Schlaug skriver träffande om Vägval Stockholm på sin blogg om ”en mina i de rödgrönas knä”:
– Förbifart Stockholm, ett gigantiskt sjuttiotalsprojekt som tilltalar sossarna och får MP att se rött. Lagom ett år före valet. Strategiskt hundraprocentigt genomfört. Reinfeldt och pojkarna kan luta sig tillbaka, le i mjugg åt hur minan hotar att spränga sönder de rödgröna. Snacka om att kasta grus i maskineriet… Eller rättare sagt blå betong i maskineriet.

Kjell Pettersson
kjell@internationalen.se

, , , , ,

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.