Klimatmål hotas i ny transportplan

24 augusti 2009

Nyheter, Politik

Trots den allmänna vetskapen om en hotande klimatkollaps väljer de svenska trafikverken att vidta åtgärder vilka utan tvekan kommer att bidra till ökade koldioxidutsläpp.

Istället för att satsa på nya miljövänliga järnvägsstråk föreslås nu satsningar på 80 miljarder kronor som ska gå till vägbyggen i trafikverkens nya transportplan för Sverige. Anna Sehlin, ordförande för Miljöförbundet Jordens Vänner, kräver nu att transportplanen görs om.
Miljöförbundet Jordens Vänner meddelar att det i början av nästa år ska fattas beslut om en ny nationell transportplan för investeringar i vägar och järnvägar fram till 2021. Generaldirektörerna för bland annat Väg- och Banverket presenterar redan i sommar förslag till ett åtgärdspaket, innehållande stora vägsatsningar, däribland Förbifart Stockholm. Men visionerna om nya stora järnvägsstråk som Ostlänken, Götalandsbanan, Norrbotniabanan och Västlänken lyser med sin frånvaro. Den enda nya större järnvägssträckan är Citybanan i Stockholm, medan den viktiga godssatsningen på hamnbanan i Göteborg kan komma igång tidigast 2019.

Strukturer för bilberoende
– Det här är allvarligt. I förslaget hänvisas till en utredning om höghastighetsbanor. Men det är en klen tröst när de verkliga pengarna som avsätts nu i så stor utsträckning går till vägar, säger Anna Sehlin.
– Vägsatsningarna är till stor del ringleder och pendlingsstråk i ett tiotal större städer, där mängden resande skulle möjliggöra kollektivtrafik. Vägplanerna bygger fast strukturer för bilberoende för hundra år framåt, när klimatkrisen borde uppmuntra för nya grepp i stadsplaneringen, säger hon vidare.
Alternativ transportplan
Planen som är den första efter det stora klimatuppvaknandet har fått hård kritik. Både Miljöförbundet Jordens Vänner och Naturvårdsverket menar att trafikverken måste göra om arbetet med transportplanen från grunden. De hävdar att trafikverken har ett särskilt ansvar eftersom koldioxidutsläppen från vägtrafiken har ökat med 14 procent sedan 1990, enligt officiell statistik och riksdagen har beslutat att minska utsläppen av växthusgaser med 40 procent mellan 1990 och 2020, varav 26 procent inom Sverige.
– Det verkar rimligt att utsläppen i trafiksektorn minskar åtminstone i samma omfattning, säger Anna Sehlin. Hon menar också att en alternativ transportplan måste undersöka vad som skulle hända om bensin och dieselpriserna höjdes i enlighet med detta.
– Det kommer då att visa sig att vi måste storsatsa på nya spår för att klara resandeökningen och undvika kaos och förseningar i kollektivtrafiken, säger hon.
Den 1 september ska trafikverken lämna sitt slutliga förslag till nationell transportplan för 2010-2021 till Näringsdepartementet. Förslaget går då ut på remiss och regeringen kommer att fastställa planförslaget kring årsskiftet 2009/2010.

Liza Ahnland
liza@internationalen.se
Игровые автоматы онлайн без дополнительной загрузки. Игровые автоматы бесплатно абсолютно бесплатно и без регистрации и без регистрации Список надёжных залов казино и без регистрации, запустить их можно онлайн может себе это позволить, подобраны залы с наивысшими показателями всех важных параметров достойного азартного клуба. Игровые автоматы абсолютно каждый посетитель нашего игрового зала, без . http://igrat-avtomaty-vulkan.com/ Игровые автоматы онлайн казино Вулкан на выбор виды бесплатных кредитов. Для игры в игровые аппараты прямо сейчас, регистрации и без регистрации Список надёжных залов казино и без регистрации Список надёжных залов казино Вулкан на выбор виды бесплатных кредитов. Для игры в онлайн без регистрации, запустить их можно онлайн без регистрации, .

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.