Fortsatt låst i Göteborgs hamn

08 juni 2009

Inrikes, Nyheter

– Det enda vi begär är att få verka och arbeta som en fackförening. Att arbetsgivarna i Göteborgs hamn lyssnar på våra synpunkter och idéer.
Det säger Peter Annerback, ordförande för Hamnfyran i Göteborg i en kommentar till den långvariga konflikten i Göteborg hamn mellan arbetsgivare och Svenska Hamnarbetarförbundet.

Konflikten mellan Svenska Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna i Göteborgs hamn fortsätter efter att arbetsgivarna i början av maj sade upp femtio hamnarbetare med hänvisning till påstådd övertalighet. Hamnfyran bestrider detta, och enligt dem råder det inte någon arbetsbrist.
Hamnfyran är den fackliga majoritetsorganisationen i hamnen och organiserar omkring 675 arbetare, eller åttio procent av arbetsstyrkan. Minoritetsorganisationen Transporttvåan organiserar omkring 190 anställa i hamnen, men det är med dem som arbetsgivarna väljer att förhandla.
Hamnfyran har hållit en rad olika punktstrejker under maj för att sätta press på arbetsgivarna.
– Den senaste var nu i lördags, säger Peter Annerback.
–Kravet från oss är enkelt: vi vill sitta med i förhandlingar för det är i första hand våra medlemmars framtid det handlar om. Jag vill poängtera att vi haft starkt stöd av hamnarbetarna i Helsingborg som haft sympatistrejker för vår sak.
– Vi har också nu fått stöd från Norra distriktet, som organiserar medlemmar i hamnarna norr om Stockholm och som förklarat att de är beredda att sympatistrejka för vår sak om det behövs.
Hur är stämningen bland medlemmarna?
– Ja, det är klart att gubbarna blir mer och mer irriterade när arbetsgivarna i hamnen totalt nonchalerar oss. De hänvisar till att de bara går efter lagen och förhandlar med den part som tecknat kollektivavtal och i det här fallet är det Transport. Men enligt vår mening finns det ingenting i kollektivavtalet som säger detta.
Hur är förhållandet mellan er och Transport?
– Inte är det bra. Speciellt inte efter att Transport förhandlat med arbetsgivarna om att dra ned på personal som arbetar på containersidan. I Transportarbetaren har ju till och med en av deras funktionärer sagt att det råder övertalighet i hamnen. Enligt min mening måste de ha hål i huvudet som går med på arbetsgivarnas argument!
Ser du någon lösning på konflikten?
– Svårt att sia om. Det är upp till arbetsgivaren. Det enda vi begär är att få verka som en fackförening och att de lyssnar på våra argument och synpunkter, avslutar Peter Annerback.

Kjell Pettersson
kjell@internationalen.se

, ,

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.